جمعه, 07 شهریور 1399 02:43

معرفی کتاب حقوق مالیه عمومی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 حقوق و  اقتصاد  در  میانه ی میدانِ مطالعاتِ بینِ رشته ای ،جلوه های خاص خود را دارند و  در طول تاریخ با فراز و فرود در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

تدریسِ یک دهه در درس  های مرتبط با این دو حوزه علمی چه در مقطع دکتری رشته  حقوق عمومی  در درس  حقوق عمومی اقتصادی و درس  تحلیل اقتصادی حقوق در مقطع ارشد رشته  حقوق اقتصادی و نیز درس  حقوق مالی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق عمومی و درس  مالیه عمومی در مقطع کارشناسی حقوق که اکنون و به درستی به درس " حقوق مالیه عمومی "تبدیل گشت ،به من جرات داد تا بتوانم در  این عرصه قلم‌بزنم؛
عرصه ای که به دلیل تفاوت های حقوق و اقتصاد  در ساحت هایی مانند زبان ، روش ،منابع،ابزار تحلیل ها ، قواعد و اصول ،نوشتن را سخت می کتد.

در این اثر که به عنوان کتاب درسی از سوی  پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از پژوهشگاههای بسیار علمی کشور و  پردیس فارابی دانشگاه تهران منتشر شده است و محصول یک همکاری پژوهشی مشترک است ،سعی کرده ام با ادبیاتی حقوقی ،موضوع  مالیه یعنی درآمدها و هزینه های عمومی مانند بودجه و مالیات و دیگر موضوعات مرتبط را بر اساس سرفصل های مصوب وزارت علوم برای دانشجویان کارشناسی به رشته تحریر در بیاورم  و البته سعی کرده ام‌ در تمامی موضوعات مطروحه ،در عرصه و زمین حقوق  باقی بمانم و مخاطبم را فراموش نکنم.

به دلیل عدم آشنایی معمولی دانشجویان حقوقی با ادبیات و منابع حوزه اقتصاد عمومی ،مالیه عمومی و  فقه الاقتصاد سعی کرده ام در بسیاری از عناوین منابعی را معرفی نمایم تا خواننده به آنها نیز مراجعه نماید.

قسمت هایی نیز تحت عنوان‌"برای مطالعه بیشتر"جهت طرح مباحثی تخصصی تر برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بیان گردیده است.

بدون‌ شک این اثر هم وامدار تلاش های اساتید و صاحب نظرانِ پیش کسوت حوزه حقوق مالی و  حقوق اقتصادی است و هم مانند هر اثر دیگری از یک انسان معمولی دارای اشکالاتی است که سعی می نماییم با استفاده از نظرات ارزشمند اساتید و دانشجویان گرامی اصلاح گردد.

تجربه چند ساله همکاری با برخی مراکز پژوهشی تقنینی  و تدریس در حوزه حقوق مالی نشان داده است که شدیدا کشور عزیزمان به  توسعه و تعمیقِ  این مباحث توسط حقوقدانان به ویژه اساتید حقوق عمومی نیازمند است و آشنایی با مفاهیم ، اصول و قواعد حقوق مالی و حقوق اقتصادی برای سیاستگزاران و تصمیم گیران حاکمیتی و حکومتی بسیار ضروری است و از هزینه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بزرگتری جلوگیری می کند.

چاپ اول این اثر در روزهای آخر شهریورماه ۱۳۹۸ به بازار نشر آمده است و چاپ دوم ان نیز منتشر شده است

خواندن 384 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 07 شهریور 1399 11:48

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.