چهارشنبه, 03 شهریور 1400 08:18

آشنایی با موسسه حقوق فقر

درآمد:
موسسه توسعه حقوق فقر زدایی به عنوان یکی از سازمان های مردم نهاد (در سطح ملی) افتخار دارد تا در  حوزه توسعه و تعمیق دانش حقوق و فقر زدایی و بهره گیری از ابزارها و ظرفیت ها و مکانیسم های حقوقی  
در رفع محررومیت فعالیت نماید و تمرکز خود را بر شناسایی قواعد حقوقی فقر زا از جمله قوانین و مقرراتی  که ایجاد کننده فقر،نابرابری و از بین برنده توزیع برابر فرصت ها هستند و ارائه راه حل هایی در این  
خصوص به نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز قرار دهد.

هسته حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق عليه‌السلام برگزار می‌کند:

 

وبینار

وضعیت اضطراری سلامت عمومی و حقوق شهروندان

 

 ارائه دهندگان: دکتر سیدمحمدمهدی غمامی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

موضوع: الگوهای شرایط اضطراری، بررسی موردی کرونا

 دکتر محمدهادی توکل‌پور

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی

موضوع: بایسته‌های جرم‌انگاری و کیفردهی در شرایط اضطراری ناشی از ویروس کرونا

 

دکتر سیداحمد حبیب‌نژاد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

موضوع: نظام حقوقی حاکم بر قرنطینه

 

 ۹۹/۸/۸ (روز پدافند غیر عامل) ساعت ۱۰ الی ۱۲

 این نشست به صورت مجازی از طریق صفحه اسکای روم هسته حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

با یاری خداوند متعال  هشتم مهرماه نود و نه ،و بعد از ماه ها تلاش و پیگیری ،موفق به اخذ مجوز رسمی و پروانه نهایی موسسه توسعه حقوق فقر زدایی از وزارت کشور شدیم .

شاید این مجوز اولین پروانه برای یک سازمان مردم نهاد (سمن) باشد که قصد دارد تا با کمک حقوقدانان دغدغه مند و  مستقیما در حوزه حقوق فقر آن هم در  سطح ملی فعالیت نماید هرچند نزدیک دو سال است که فعالیت های این حوزه با برنامه های مختلفی به طور غیر رسمی شروع شده است.

بدون‌شک تنها با همراهی انسان های شرافتمند و دغدغه مند مخصوصا با همدلی اساتید و دانشجویان حقوق میتوان امید و انتظار از تحقق رسالتهای موسسه را داشت.در این مدت از همراهی دوستانی شریف و عزیز  مخصوصا در اتاق فکر موسسه بهره مند بودیم که تنها و تنها انگیزه های انسانی و درونی عامل تلاش هایشان بود که از صمیم قلب از آنها تشکر می‌کنیم .

ان‌شالله مشتاقانه و به زودی چگونگی همکاری علاقمندان دیگر با موسسه مخصوصا در همفکری و ارائه طرح ها و پیشنهادات ابتکاری مبتنی بر ظرفیتهای حقوقی_فقر زدایی  اعلام میگردد .

مسیر های ارتباطی با موسسه:

صفحه رسمی موسسه در اینستاگرام

Poverty_law_institute

کانال موسسه حقوق فقر در تلگرام

povertylaw@

درگاه تلگرامی

faghr_amoozesh@

ایمیل موسسه

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش نشست اینستاگرامی «فقر و فقرزدایی در نظام تقنینی کشور» که با همکاری انجمن دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز و موسسه توسعه حقوق فقر زدایی برگزار گردید، در شماره پنجم ابان نود و نه  روزنامه عصر اقتصاد منتشرشده است

چکیده:موازین و معیارهای اخلاق حرفه ای، یک الگو و سرمشق واضح از رفتار درست حرفه ای پیش روی کارگزاران است که به کارگزاران و فعالان نظام اداری کمک می کند در انجام وظایف خود از این الگو استفاده کنند و راه درست را برگزینند. رعایت این معیارها در هر نظام اداری شایسته، امری لازم و ضروری است. برای داشتن هویت اسلامی رفتار حرفه ای، مناسب است به شایسته ترین نظام اداری اسلامی، یعنی حکومت علوی توسل جست. پرسش اصلی آن است که در حکومت علوی به عنوان شایسته ترین نظام حکومتی پس از پیامبر، رعایت چه موازینی از اخلاق حرفه ای به سبب تصدی مناصب حکومتی و کارگزاری مورد تأکید بوده است؟ هدف آن است که با شناسایی معیارهای اخلاقی حاکم بر رفتار کارگزاران در نظام شایسته علوی، قواعد حاکم بر رفتار کارگزاران و مدیران در نظام ها و ساختارهای اداری دیگر را بر همین اساس بنا نهاد و به یک نظام اداری مطلوب در چارچوب اندیشه اسلامی دست یافت. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و تحلیلی است و نتایج آن نمایانگر آن است که رعایت موازین اخلاقی در حکومت علوی، در چهار بخش معیارهای کلی حاکم بر رفتار کارگزاران، معیارهای حاکم بر وظایف کارگزاران در برابر مردم، در برابر مقام مافوق و در مقابل کارکنان تحت مدیریت، قابل شناسایی و تبیین است.

 

نویسندگان: دکتر سید احمد حبیب نژاد،دکتر زهرا عامری
منبع: معرفت اخلاقی سال نهم بهار و تابستان 1397 شماره 1 (پیاپی 23)

چکیده:تبلیغات انتخاباتی، به عنوان سازوکاری که امکان انتخاب شایسته را برای انتخاب گران فراهم می سازد، نقش مهمی در شکل گیری انتخابات آزاد و منصفانه دارد. وجود رقابت انتخاباتی آزاد، سالم و ضابطه مند، از جمله شاخصه های تعیین صحت جریان انتخابات و منصفانه بودن آن است، ازاین رو تبلیغات انتخاباتی باید فرایندی دموکراتیک داشته باشد؛ فرایندی که در آن بی طرفی، احترام به حیثیت اشخاص، آزادی سیاسی و رسانه ای، برابری در برخورداری از امکانات تبلیغاتی، قاعده مند بودن هزینه های تبلیغاتی و کنترل قضایی وعده های انتخاباتی لازمه ی دستیابی به الگویی شایسته برای تبلیغات انتخاباتی است. در این نوشتار، با بررسی آثار و اسناد داخلی و خارجی، معیارهایی برای تبلیغات شایسته ارائه و میزان انعکاس آن ها در قوانین انتخاباتی ایران نیز بررسی شد. در نتیجه ی این بررسی مشخص شد که تبلیغات انتخاباتی در انواع انتخابات در ایران، به دلیل ضعف های قانونی، اجرایی و فرهنگی، با وضع مطلوب فاصله دارد و فقدان قواعد جامع در حوزه ی تأمین مالی هزینه های تبلیغاتی، زمان بندی تبلیغات، شیوه های تبلیغات و دسترسی برابر نامزدها به امکانات تبلیغاتی و رسانه ها در قوانین انتخاباتی کشور محسوس است.

 

نویسندگان: دکتر سید احمد حبیب نژاد حدیثه داودی
منبع: دانش حقوق عمومی سال هفتم تابستان 1397 شماره 20



خواستم از  رسالت فراموش شده اندیشمندان ،  عالمان و روشنفکران جامعه  و  مسولیت  اجتماعی شان بنویسم  اما مگر می توان در مقابل  فریادهای   حسین  بن  علی ، خطاب به فرهخیتگان قبل از حرکتش به کربلا( خطبه  منا) مقاومت کرد و گوش نکرد که البته "یک حرف بس است":

" شما گروهی هستید نامور به  دانش و نامدار به نیکویی، و معروف به خیرخواهی.. اما درباره حق  ناتوانان، چنین است که آن را تباه ساخته اید.
ولی در مورد آنچه حق خود می‌پندارید، برخاسته‌اید و بدان دست یافته‌اید؛ نه مالی ( در راه حق ) داده اید، و نه جانی در راه جان‌آفرین به خطر افکنده‌اید، و نه برای خدا با گروهی [که حق و عدالت را زیر پا می‌گذارند] در افتاده‌اید..
نابینایان و لالان و زمینگیران در همه‌ی سرزمین‌های اسلامی وانهاده مانده‌اند و بر آنان ترحمی نمی‌شود و شما در خور  مسئولیت خویش و در حد توانایی خود، کاری نمی‌کنید و نیز بدان کس که در این جهت کار می‌کند، مددی نمی‌رسانید ...
 مصیبت شما از مصایب همه‌ی مردم سهمگین‌تر است، زیرا در حفظ پایگاه عدالتخواهانه‌ی عالمان کوتاهی کرده‌اید و اجازه‌ی چیرگی به ستمگران داده‌اید و ای کاش می‌دانستید و توجه می‌نمودید..
شما ستمگران را در مقام خود جای دادید و امور  حکومت خداوند را به آنان واگذاشتید تا به شبهه‌ها کار کنند... شما ناتوانان را به چنگ آنان سپردید تا گروهی را به  استضعاف کشند و درمانده‌ی تأمین حداقل زندگی کنند و به سخره کشند، و مملکت را به میل خود و به رأی و دلخواه خویش، زیر و رو و دگرگون کنند ..
در هر شهری گوینده‌ای و سخنرانی زبان باز و حیله ساز بر منبر دارند و تمام سرزمین‌های اسلامی بی‌دفاع زیر پایشان افتاده است و دستشان در همه جا باز است و مردم برده‌وار در اختیار آنانند و دست ظلمی را که بر سرشان می‌کوبد از خود دور نتوانند کرد.
 گروهی خودکامه و ستیزه‌جویند که بر ناتوانان تهاجم می‌کنند و سخت می‌گیرند..
 پس اگر شما  مردم را یاری نکنید و به ما حق ندهید،  قدرت ستمکاران و بیدادگران همچنان بر سر شما خواهد بود.

 

  سید احمد حبیب نژاد/عضو هیات علمی گروه حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران

  منبع: تحف العقول ص240  

برنامه فقه پویا از رادیو معارف

با شرکت دکتر سید احمد حبیب نژاد
هیات علمی دانشگاه تهران ، عضو هیات مدیره انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه و مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

و دکتر محمد تقی دشتی استاد دانشگاه و مدیر موسسه مبنا

موضوع:بحران کرونا و تعهدات دولت در مقابل شهروندان به ویژه گروههای آسیب پذیر

دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه
نهم، دهم و یازدهم تیرماه ۱۳۹۹
ساعت 14:45

انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه

صفحه1 از23