دوشنبه, 27 مرداد 1399 04:53

پیش نویس قانون جامع سالمندی در مرکز تحقیقات مجلس تهیه و تدوین شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیش نویس قانون جامع سالمندی در مرکز تحقیقات مجلس تهیه و تدوین شد


مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: پیش نویس قانون جامع سالمندی با محوریت خانواده تدوین ودر آن ۲۰ موضوع همانند مراقبت، درمان، حقوق کار سالمندی، ابعاد حقوقی و کیفری سالمند آزاری ومعاضدت قضایی بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیداحمد حبیب نژاد از تدوین پیش نویس قانون جامع سالمندی با محوریت خانواده خبر داد و افزود: بدون توجه به همه نیازهای جسمی و روحی سالمندان، نمی توانیم پاسخگوی شایسته ای برای این قشر از جامعه باشیم، بنابراین نظام تقنینی کشور باید چتر حمایتی خود را روی سالمندان به صورت کامل بگستراند.

وی با تاکید بر تدوین نظام جامع قانونی حمایت خاص از سالمندان تاکید کرد: متاسفانه قوانین حمایتی از سالمندان پراکنده واندک هستند، به تعبیر دیگر هنوز نظام جامع قانونی حمایتی خاصی در خصوص سالمندان نداریم.

حبیب نژاد ادامه داد: ما بر این باوریم که پیشرفت هر کشور نیازمند شهروند سالم است و سالمندان نیز به عنوان یکی از گروه‌های شهروندی جامعه باید مورد توجه و رسیدگی جدی قرار گیرند.

وی افزود: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در راستای وظایف ذاتی خود در دادن مشاوره های علمی به نمایندگان مجلس، تصمیم گرفت که در حوزه سالمندان اقدام به فعالیت تقنینی کند؛ طبق آمار، جمعیت سالمندان در حال افزایش است و باید در خصوص تبیین و تدوین مولفه های تقنینی حمایتی از سالمندان اقدامات جدی صورت گیرد.

حبیب نژاد ادامه داد: با توجه به توصیه فراوان بزرگان دین در این خصوص مرکز تحقیقات اسلامی مجلس  با همکاری پردیس فارابی دانشگاه تهران اقدام به انجام طرح بررسی فقهی حقوقی حقوق سالمندان کرد و پیش نویس طرحی را در این زمینه آماده کرده که جهت تصمیم گیری به نمایندگان تقدیم می‌کند.

مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جای  قوانین جامعی که از نگاه شایسته ای به موضوع سالمندی نگاه کند در نظام حقوقی ما خالی است.

حبیب نژاد گفت:  در بند 15 سیاست های کلی نظام در مورد خانواده که در سال جاری ابلاغ گردید، اتخاذ روش حمایتی و تشویقی مناسبی برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت های جسمی و روحی و عاطفی آنان بیان شده است.

وی گفت: اگر بخواهیم این بند از این سیاست ها عملیاتی شود چاره ای وجود ندارد جز اینکه نظام تقنینی ما رویکرد جامع و کاملی نسبت به سالمندان داشته باشد در غیر این صورت قوانین و مقررات پراکنده، دراین حوزه کافی و  کارآمد نیست.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سعی کرده است با استفاده از اصول و مبنایی مانند کرامت، استقلال، مشارکت و غیره، با استفاده از ذخایر دینی و  تجارب شوراهای دیگر در حوزه سالمندی، پیش نویس طرحی را آماده کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این پیش نویس  با محوریت خانواده تدوین شده ودر آن موضوعاتی مانند مراقبت و درمان سالمندان و سایر حقوق سالمندان وارد شده است.

وی گفت: سالمندی مرحله مهمی از زندگی انسان است و متاسفانه کمتر به این مرحله از زندگی و حیات انسان توجه می‌شود، تغییرات جمسی، فیزیکی، تحولات روحی و روانی در این مرحله نیازها و پاسخ‌های متفاوتی می‌خواهد.

حبیب نژاد تاکید کرد: اکنون حقوق سالمندان زیرمجموعه مباحث حقوق بشری همردیف با حقوق کودکان یا مانند اینها مورد بحث قرار می گیرد، سالمندان در دوره سالمندی در معرض آسیب بیشتری در بعد جسمی و روحی هستند که عدم توجه به این مسائل و عدم پاسخگویی خانواده های سالمندان، جامعه و دولت آسیب های فراوانی به این گروه از جامعه وارد می شود.

 

مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این اهمیت باعث شده تا مجامع بین المللی در سال 1982 شورای جهانی سالمندی را تشکیل و اول اکتبر روز جهانی سالمند معین شد و در ایران نیز هفته ملی سالمند چهارم تا دهم مهرماه نامگذاری ش

خواندن 1130 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.