درآمد:
موسسه توسعه حقوق فقر زدایی به عنوان یکی از سازمان های مردم نهاد (در سطح ملی) افتخار دارد تا در  حوزه توسعه و تعمیق دانش حقوق و فقر زدایی و بهره گیری از ابزارها و ظرفیت ها و مکانیسم های حقوقی  
در رفع محررومیت فعالیت نماید و تمرکز خود را بر شناسایی قواعد حقوقی فقر زا از جمله قوانین و مقرراتی  که ایجاد کننده فقر،نابرابری و از بین برنده توزیع برابر فرصت ها هستند و ارائه راه حل هایی در این  
خصوص به نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز قرار دهد.

مشخصات ثبتی موسسه توسعه حقوق فقر زدایی

موسسه توسعه حقوق فقر زدایی به موجب پروانه شماره 97121 مورخ 30/6/1399 صادره از وزیر کشور و به استناد موافقت شورای ملی توسعه و حمایت از تشکلهای مردم نهاد  به عنوان تشکلی مردم نهاد در سطح  
ملی تاسیس گشته است و به شماره 2520 و با شناسه ملی 14008692806 در اداره ثبت شرکت ها و  موسسات غیر تجاری (آگهی تاسیس موسسه نیز در روزنامه رسمی شماره 21729 مورخ 29/7/1398) به  ثبت رسید .  
چرا حقوق و فقر ؟!  
دو حوزه حقوق و فقر با یکدیگر نامهربان هستند و ادبیات غنی در حوزه حقوق وفقر در کشور وجود ندارد در حالیکه در رشته هایی مانند جامعه شناسی و اقتصاد به مقوله فقر توجه بیشتری شده است .
 حقوق تنظیم کننده روابط اجتماعی است ولی نتوانسته است در حوزه فقر و محرومیت تنظیم کننده عادلی باشد.به عنوان نمونه روابط عمودی جامعه یعنی دولت و شهروندان را در نظر بگیرید از یک سو تعهدات  دولت در فقر زدایی و ریشه کن کردن عوامل ایجاد فقر –همراه با کمک به فقرا و نیازمندان با رویکرد فقر  زدایی قابلیتی -باید مورد توجه قرار بگیرد و از سوی دیگر توجه به مقوله فقر و محرومیت باید از منظر  حقوق شهروندان به مثابه حق هر شهروند در دارا بودن حداقل های زندگی ممخصوصا با توجه به اسناد  بالا دستی موجود ر این حوزه مانند قانون اساسی - مورد مطالبه نخبگان اجتماعی مخصوصا کسانی که با  حق ها سر و کار دارند قرار گیرد. نکته مهم دیگر این است که به نظر می رسد بیشترین ارتباط میان رشته ها در علوم انسانی با فقر به حقوق مرتبط می شود. زیرا این مقوله نیاز به وضع هنجارها با ضمانت اجرای مناسب و قوی است که وظایف دولت و  مردم از یکسو و حقوق افراد به عنوان اعضای جامعه و مصادیق فقرزدایی را به نحو مشخص و مؤثری تعیین نماید.  
این در حالی است که علیرغم این که حقوق دانش تنظیم کننده روابط است، اما  روابط را در حقوق به نوع خاصی از روابط  فرو  کاهیدیم یا  فرو کاهیده شد. روابطی که در آن محرومان و فقرا جایگاهی ندارند، یا اگر جایگاهی دارند طفیلی مباحث دیگرند. درحالیکه درصورت نادیده انگاشتن این طبقه  در جامعه، متاسفانه باید شاهد پیوستن هر روزه تعداد بیشتری به این گروه باشیم.  
 
موسسه توسعه حقوق فقر زدایی اعتقاد دارد در حوزه حقوق فقر،  خود پدیده فقر  در اولویت بررسی قرار  دارد. پیدا کردن راهکارهای فقر زدایی شدیدا به نوع نگاه نخبگان علمی و کارگزاران حکومتی به مقوله فقر و فقر زدایی بستگی دارد و برداشت های ناصواب از مقوله ماهیت فقر میتواند راهکارهای فقر زدایی  را نیز به بیراهه ببرد.
 موسسه توسعه حقوق فقر زدایی معتقد است در هدف از دانش حقوق چه  طرفدار اولویت نظم باشیم  و چه طرفدار اولویت عدالت در  حقوق گریزی جز اینکه به  حوزه فقر توجه کنیم نداریم  .چون در صورت وجود فقر و پایداری آن در جامعه شاهد نابودی هر دو ارزش خواهیم بود. بنابراین اگر حقوقدانان بدنبال  تأمین  قوق و آزادیهای  افرادند،  موظفند پیش از هر  حرکت  و سخنی، به مقوله  فقر  و فقرزدایی توجه نمایند.  
 موسسه توسعه حقق فقر زدایی معتقد است فقر  محصول  روابط اجتماعی است و تا این روابط اصلاح نشوند بازتولید فقر و فقیر امری لابدی است .    
موسسه توسعه حقوق فقر زدایی معتقد است قانون اساسی دو وظیفه یا دو تعهد  ایجابی و  سلبی در حوزه فقر و فقر زدایی را برای دولت قرار داده است، درتعهد   ایجابی ایجاد رفاه  از طریق  افزایش امکانات و  تأمین شرایط لازم برای ارتقای  مهارتهای افراد و توانمندسازی آنها  و در تعهد  سلبی رفع فقر  و  هرگونه محرومیت  بوسیله رفع  هرگونه موانعی  جهت احقاق حقوق افراد و  تأمین آزادیهای آنها.  
موسسه توسعه حقوق فقر زدایی درواقع حقوق فقر، حقوق مطالعه  (علم  حقوق )و  مطالبه (حقوقدانان )است که تاکنون از منظر نخست بدان پرداختیم. در حوزه مطالبه گری، میتوان گفت متاسفانه حقوقدانان  ، وکلا  و قضات با آن  آشنایی ندارند  درحالیکه میتوانند با آسیب شناسی نظام هنجاری و ساختاری موجود، به اصلاح  قوانین آسیب زننده، ناقص و یا مطالبه اجرای قوانین مطلوب و همچنین اصلا ح ساختارها و یا ایجاد رویه قضایی در حوزه حقوق فقر بپردازند تا این حوزه تقویت شده و بتواند با الهام از دکترین حقوقی، آنگونه که  شایسته است مطرح شده و خود را بهبود بخشد.   
 
سازو کارهای موسسه توسعه حقوق فقر زدایی  
فقر و بحران ناشی از آن مسولیت هر انسان آزاده و شریفی از جمله حقوقدانان را در مواجهه با فقر فریاد می زند و جامعه حقوقی را به تلاش برای استفاده از ظرفیت های حقوقی در فقر زدایی و مقابله با فقر فرا  می خواند.این مجموعه در نظر دارد با استفاده از ابزارها و راهکاره ای حقوقی برای رفع فقر و محرومیت یا  کاهش آن فعالیت نماید و با بهره گیری از ظرفیت های حقوقی از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصل سوم،چهل و سوم و فصل سوم آن،اسناد بالادستی و قوانین موجود و پیشنهادات تقنینی جدید،در جهت رفع و محو فقر و محرومیت و عدالت اقتصادی تلاش نماید:
1.ارایه مشاوره به نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور مانند کمیسیون های دولت یا کمیسیون های  مجلس و مراکز پژوهشی مربوطه در جهت توجه هر چه بیشتر آنان به مقوله فقر زدایی

۲.استفاده از ظرفیت دانشگاهی حوزوی در مقابله با فقر

۳.استفاده از ظرفیت های حقوقی قضایی کشور مانند طرح دعاوی در  جهت مطالبه در حوزه فقر

۴.استفاده از نشست های علمی و سمینارها در مسیر فقر زدایی

۵.تلاش برای تاسیس رشته حقوق فقر

۶.تلاش برای هم افزایی میان دستگاههای مختلف حاکمیتی و سمن ها در حوزه فقر و فقر زدایی

.۷.چاپ بروشور و منشورات مرتبط 

۸.استفاده از رسانه های گروهی در مطالبات و مطالعات حوزه فقر

۹.افزایش سواد حقوقی شهروندان از طریق ابزارهای توانمند سازی حقوقی مانند کلینیک حقوقی 

.۱۰.برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی در حوزه عدالت اقتصادی و فقر و فقر زدایی

.۱۱.مطالعات تطبیقی و استفاده از تجارب کشورهای موفق در فقر زدایی

.۱۲.آسیب شناسی نظام حقوقی و قانونی موجود در حوزه فقر و پیشنهاد ابتکارات قانونی مناسب در حوزه فقر زدایی

شرایط عضویت در موسسه توسعه حقوق فقر زدایی  
 دارندگان مدارك و دانشجویان کارشناسی ،ارشد و دکتری به ویژه حقوق ،فقه و حقوق اسلامی ،اقتصاد،مدیریت،جامعه شناسی و مدارك حوزوی.  
 
 انواع عضویت در موسسه توسعه حقوق فقر زدایی :  
1.عضو رسمی : به کلیه اعضای پیوسته که حق عضویت سالانه پرداخت می کنند و مرامنامه را امضاء کرده و عضویت آنها توسط هیات مدیره تائید گردیده گفته میشود و صرف نظر از میزان حق عضویت یا  سایرکمکهای مادی، دارای حق رای کاملاً مساوی بوده و میتواند شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد.   
2.عضو افتخاری : به کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق میگردد که به نحوی به پیشبرد اهداف موسسه کمک معنوی نموده و این امر توسط هیئت مدیره احراز میگردد .
اسامی کمیته  های موسسه موسسه توسعه حقوق فقر زدایی  
موسسه از چند کمیته تشکیل می شود.هر  کمیته می تواند دارای دو یا چند  هسته باشد .
1-کمیته مطالبه گری  حقوقی(طرح  دعاوی )۲-کمیته روابط عمومی و  امور بین الملل   
۳-کمیته آموزشی۴-کمیته نشست ها و همایش های علمی۵-کمیته حقوقدانان روشندل  (هسته صوت  سپید و  کتاب سپید )۶-کمیته طرح   خاتم(این طرح در جشنواره ایده تا بازار برگزیده شد)۷-کمیته توانمند  سازی  
دانشجویان حقوقی مناطق محروم۸ -کمیته مطالعات  علمی حقوق فقر  زدایی۹-کمیته مطالعات فقهی۱۰.کمیته مطالعات تقنینی
 
 
راه های ارتباطی با موسسه  
آدرس دفتر قم:
قم .بلوار شهید صدوقی.انتهای بیست متری فجر.تقاطع لقمان.ساختمان پارسا.طبقه اول واحد  3
شماره تلفن: 025 /32927038
شماره و ایمیل مدیرعامل و رییس هیات مدیره موسسه:09125524815  
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ایمیل:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
صفحه اینستاگرام: poverty_law_institute
کانال تلگرامی: t.me/ povertylaw
 
 
 سید احمد حبیب نژاد  
مدیر موسسه  

موارد مرتبط

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.